Onze geschiedenis

Traditie is voor
ons een plicht.

Hoewel ons merk “sigikid” iets meer dan 45 jaar jong is, is het toch diep in de 150-jarige geschiedenis van onze onderneming verankerd.

Onze traditionele waarden sinds 150 jaar:
– Klant is koning: een klant is geen nummer
– Duitse ondernemingswaarden: betrouwbaarheid, passie en koopmanschap.
– Familiebedrijf met stijl: voor gezinnen van gezinnen.

De geschiedenis van onze onderneming houdt voor ons een plicht voor de toekomst in. Wij zijn ervan overtuigd dat ondernemingen, ondanks alle moderne veranderingen, ook verantwoordelijk zijn ten opzichte van hun verleden en de mensen uit die tijd.

De eerste jaren

Onze onderneming werd in het midden van de 19e eeuw opgericht in de stad Bayreuth in Oberfranken, ca. 70 km van de Duitse speelgoedstad Nürnberg.

1856
opende de zakenman Heinrich Scharrer uit Nürnberg in de Friedrichstraße in Bayreuth een filiaal van zijn winkel voor spiegels, glazen parels en speelgoed met parels. Heinrich Scharrer nam weloverwogen beslissingen en drukte zo van meet af aan een stempel op de handelwijze in ons bedrijf. Door de opening in Bayreuth wilde hij zijn winkel dichter bij de glasfabrieken in het Fichtelgebergte brengen: die leverden namelijk de beste kwaliteit van de beroemde blauwe parel.

Algauw trad Christian Koch als partner toe tot de succesvolle, weldra wereldwijd actieve firma. Christian Koch zorgde voor de verdere ontwikkeling van de onderneming en trouwde later met de dochter van Heinrich Scharrer. Zo ontstond de firmanaam H. Scharrer & Koch, die ook nu nog in de titel aanwezig is.

1872
nodigde Heinrich Scharrer Bruno Müller uit als procuratiehouder voor de firma. Die laatste nam later de onderneming over. Toen al stond de handelsopleiding ‘bij Scharrer’ in de ruime omstreken van Bayreuth garant als een kwaliteitsbewijs. Ook vandaag nog is de onderneming trots op de hoge kwaliteit van zijn opleiding.
1910
werd de firma overgenomen door Theo Köhler, die zijn opleiding ook in de onderneming Scharrer & Koch had genoten. Onder zijn leiding werden filialen in het Boheemse Gablonz en in Venetië opgericht. Met veel vakmanschap en flexibiliteit leidde hij de onderneming doorheen de moeilijke jaren van de twee wereldoorlogen.

Van parels tot speelgoed

1945
na het einde van de Tweede Wereldoorlog, richtte men het aanbod steeds meer op kinderen. In die tijd kregen kinderen voor Kerstmis speelgoed van parels, dat vervaardigd werd uit de resten van de hoogwaardige parelproductie, hout en glas. Deze ‘productieresten’ lagen, verpakt in kleurrijk papier, op de tafel met geschenken. Vooral meisjes waren dol op de kleine setjes voor handwerk, die tegemoetkwamen aan de trend en behoefte van die tijd. Algauw werd de vraag naar deze producten zo groot dat Theo Köhler voor deze kinderartikelen geen restjes meer gebruikte, maar meteen hoogwaardige parels van de beste kwaliteit. Dit eerste, hoogwaardige speelgoed bleef ook in de jaren ’50 en ’60 een succes en vormt tot op vandaag de basis van de ondernemingsfilosofie: voor kinderen is enkel het beste goed genoeg.

De geboorte van het merk sigikid

1968
gaf Theo Köhler de firma door aan zijn kleindochter, Sigrid Gottstein. Zij en haar man Josef Gottstein vroegen zich af waarom voor kinderen niet meer speelgoed met een goed design en een prima kwaliteit werd gemaakt. Ze besloten daarom zelf speelgoed te ontwikkelen en te produceren onder de oude firmanaam H. Scharrer & Koch. Zo ontstond het merk ‘sigikid’ als samenstelling uit de afgekorte voornaam van de eigenares ‘Sigi’ en het Engelse woord voor kind, ‘kid’.
Het eerste, zelf geproduceerde speelgoed waren kleine, houten auto’s, met houten parels als wielen, die opvielen door hun eenvoudig en tegelijk geniaal design. Bovendien kwam Sigrid Gottstein – door haar ervaring met haar eigen twee kinderen – op het idee om een mooie kindercollectie, die tegelijk geschikt is voor dagelijks gebruik, onder het merk ‘sigikid’ aan te bieden. Het textiele aspect van het merk was geboren.
Met de naoorlogse schaarste nog vers in het geheugen, wilde men ook de restjes van de knippatronen nog zinvol gebruiken. Men begon hiermee kleine figuren te maken. Zo zagen onze babygeschenken van textiel het daglicht.
1970
werden voor het eerst knuffeldieren op de beurs in Frankfurt voorgesteld. Ook op dit vlak sloeg het ondernemingskoppel een nieuwe weg in: niet de natuurgetrouwe afbeelding van een dier stond centraal, maar wel een kindvriendelijke, zachte en aantrekkelijke vorm.

Van houten speelgoed via damesmode tot poppen voor verzamelaars

1972
Al enkele jaren na de overname van de firma werden de ruimtes in Bayreuth te klein. Het bedrijf verhuisde naar Mistelbach, een kleine gemeente ca. 5 kilometer buiten Bayreuth, aan de rand van Frankisch Zwitserland. Door de snelle ontwikkeling van de onderneming waren ook hier algauw grote uitbreidingswerkzaamheden aan de orde.
1980
In de jaren ’80 werd het merk steeds bekender. Het aanbod ging heel diverse producten omvatten, zoals damesmode, beren voor verzamelaars en levensechte poppen. Op dat moment bood sigikid een assortiment van meer dan 4.000 artikelen, die allemaal in eigen fabrieken in Duitsland en buurlanden werden geproduceerd.
1990
In de jaren ’90 ontwikkelde het merk zich tot een designermerk voor kinderen en vrouwen. sigikid maakte naam als producent van levensechte poppen van vinyl voor een brede doelgroep. Men werkte samen met befaamde porseleinkunstenaars uit de poppenbranche voor kleine oplages.
1998
Op het einde van de jaren ’90 kwam de leiding van de onderneming weer in andere handen: Eva en Axel Gottstein zijn nu al de vierde generatie in het familiebedrijf. Zij stelden opnieuw kinderen centraal als doelgroep bij de beslissingen van de onderneming.

Stijlwerelden designed by sigikid

2005+
Terwijl voordien de productie centraal stond, staan sinds 2005 de creatie en de productontwikkeling in het middelpunt van de ondernemingsfilosofie. Het herkenbare, unieke handschrift van sigikid-producten is hun design. Het merk biedt kinderen van 0 tot 6 jaar een designgerichte, kindvriendelijke stijlwereld. Ondertussen zijn de producten niet meer enkel in Europa verkrijgbaar, maar dankzij vestigingen in de VS en Azië overal ter wereld.
X

Choose Region:

  • North America
  • Europe
  • Asia
flag Deutschflag English / International
flag Françaisflag Italiano
flag Nederlandsflag English / USA
flag Chinese